Predaj firmy Trubana z pravicového Progresívneho Slovenska alá Bašternák?

Poznáme veľa úspešných podnikateľov, ktorí niečo vybudovali, niekoľko rokov si na tom zarábali a potom to za uspokojivú cenu predali. V pravicovom svete tvrdého kapitalizmu to tak jednoducho je a nie je to nič neobvyklé. Je jasné, že ten svet by mohol poznať mieru a byť ľavicovejší, ale to je už téma na iný článok. Nás v tomto momente zaujíma, že ako je možné, že vlastne už takmer šéf Progresívneho Slovenska, Michal Truban, dokázal firmu predať za oveľa vyššiu sumu, ako by mohla byť jej trhová hodnota. Aspoň s takýmito ohlasmi sme sa stretli na sociálnej sieti a kvôli dobrému odôvodneniu nás veľmi zaujali.

Vo svete investovania a podnikania platia určité nepísané pravidlá, ktoré určuje jednoznačne trh. Tieto nepísané pravidlá kapitalistom pomáhajú zorientovať sa na trhu a nakupovať a predávať za čo najnižšiu, resp. za čo najvyššiu cenu. Keď napríklad predávate nehnuteľnosť, sú dve základné možnosti výpočtu jej ceny. Buď využijete oceňovanie nehnuteľností, ktoré má veľmi presne určené pravidlá a ktoré si viete objednať u odborníka (alebo tí zdatnejší by to so zákonom v ruke zvládli aj sami), alebo využijete informácie, ktoré vám ponúka interakcie dopytu a ponuky a predáte nehnuteľnosť zväčša za max. 16,6 násobok jej čistého nájmu.

Pri firmách platia veľmi podobné pravidlá. Cena firmy je väčšinou odvodená od zisku, ktorý vám dokáže vyniesť, poprípade od jej veľkosti, alebo od pridanej hodnoty produktov, ktoré vyrába alebo ponúka. Inak povedané, nestáva sa, že niečo, čo má hodnotu 1 mil. Eur, predáte za 4 mil. Eur. Prečo by to niekto kupoval za štvornásobne vyššiu sumu ako trhovú?
Podobná otázka by mohla smerovať na Michala Trubana, ktorý podľa celkom výrazných hlasov na Facebooku mal predať svoju firmu za výrazne vyššiu sumu ako je jej trhová hodnota. Martin Borguľa si na toto urobil na Facebooku dokonca prieskum, ktorý mu ukázal, že vzhľadom na zisky, ktoré Trubanova firma dosahovala, ju bolo v tržných podmienkach reálne možné predať za 4 milióny Eur. Truban teda buď niekoho dobre okašľal, ale stále šikovne (čo je nepravdepodobné), alebo mu niekto týmto spôsobom mohol do niečoho zainvestovať. Napríklad do volieb? Predať za 10 miliónov niečo, čo má hodnotu 4 milióny, teda za 2,5 násobok trhovej hodnoty, je podnikateľský zázrak, alebo veľký ofajč.

Michal Truban bol jedným z hlavných sponzorov kampane úspešnej prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej, ktorá na kampaň minula nemalé prostriedky a jej kampaň bola sprevádzaná niekoľkými kontroverznými momentami, ktoré sa týkali práve financovania tejto kampane. Vo výraznej miere jej prispel nie len Truban, ale aj jeho strana Progresívne Slovensko. To však podľa našej mienky ešte veľa zárobkov nemalo a preto by bolo zaujímavé vedieť, aký bol úplný pôvod týchto peňazí a či cez firmu len tak náhodou neprešli. My si na rozdiel od médií hlavného prúdu neuzurpujeme, že máme automaticky pravdu, ale takýto predaj niečím môže smrdieť. Už len zistiť, že čím.