Čaputovej finančná závislosť

Nezávislosť politického kandidáta by sa už dávno nemala posudzovať podľa toho, či je priamo podporovaný politickou stranou, alebo nie. Niektoré prípady, mimo iné aj prípad prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej, poukazujú na nebezpečenstvo vzniku závislosti na iných subjektoch. Politické strany môžu kandidáta povzbudiť, čiastočne určite majú vplyv aj na jeho rozhodnutia, no rozhodne neplatí, že ak si hovoríte, že ste občiansky aktivista bez podpory politickej strany, ste automaticky nezávislým kandidátom.

Zbieraním podpisov, či už poslaneckých, alebo občianskych, sa kampaň iba začína. Ak na základe formy, akou vzniká kandidatúra, automaticky hodnotíme nezávislosť/závislosť kandidáta, je to naozaj chyba. Dnešná spoločnosť si vyžaduje aj značnú investíciu do reklamných prostriedkov, ktorá sa v prezidentskej kampani môže pohybovať na úrovni niekoľkých stoviek tisíc. Keď teda hovoríme o závislosti, nemáme hovoriť o forme, akou kandidát zbieral hlasy, ale o tom, odkiaľ mu pritekajú peniaze do kampane a do akej miery to bol schopný/á priznať.

Maroš Šefčovič sa v tomto ohľade stáva transparentnejším kandidátom v porovnaní so Zuzanou Čaputovou. On totižto od začiatku jasne hovorí, kto ho podporuje. Do volieb vstupoval s podporou strany Smer-SD. Na druhej strane, Čaputová to dodnes hrá na nezávislú bojovníčku proti zlu. Odhliadnuc od toho, že bojovať proti zlu je hodné rozprávky pre deti, keďže v reálnom živote žiadne čisté zlo ani dobro neexistujú, Čaputová veľmi nerada hovorí o tom, že koľko a kto investoval do jej popularity na celom Slovensku. Každý, kto mal niekedy niečo s marketingom, si uvedomuje, že toto stojí státisíce Eur, poprípade aj viac.

Keď sa pozrieme na Čaputovej kampaň, minula v nej už 400 tisíc Eur. Suma by sama o sebe problémom nebola, no problémom je, že si na kampaň Čaputová prispela len 2000 Eur. To je v skutočnosti len 0,5 % z celkovej doterajšej hodnoty kampane. Veľkú čiastku pri tom investovala jej strana Progresívne Slovensko. To ešte zo štátu nedostalo žiadny povolebný príspevok, čiže je jasné, že si niekto konkrétny poriadne siahol do peňaženky. Niekto, kto má zjavný záujem, aby sa Čaputová dostala do paláca a my jeho/jej meno nepoznáme – práve v tom spočíva tá netransparentnosť.

Čaputová sa naviac tvári, že má obrovskú (aj finančnú) podporu od občanov, ktorí jej prispievajú na to jej „porazenie zla“. Čaputová takto v skutočnosti získala len 18 % zdrojov, takže to vôbec nie je nejaká smerodajná čiastka, práve naopak. V porovnaní s inými kandidátmi je naviac toto číslo nízke.

Poučme sa z toho, ako nezmyselne sme si zvolili Andreja Kisku, pri čom sme nepoznali pozadie jeho financovania a aj kvôli tomu sme následne celé roky nedokázali porozumieť jeho krokom. My vlastne dodnes nepoznáme jeho politické postoje a je pre nás vyslovene nepredvídateľný. Jeho kópia v paláci by s určitosťou nebola dobrou voľbou.

Táto stránka ukladá malé súbory (Cookies) na vašom zariadení. Tieto súbory cookie sa používajú na sledovanie počtu uživateľov našich webových stránok v súlade s Európskym nariadením o všeobecnom ochrane údajov. Ak sa rozhodnete odmietnuť akékoľvek budúce sledovanie, v prehliadači sa vytvorí súbor cookie, ktorý si túto voľbu zapamätá na jeden rok.

Prijať alebo Odmietnuť