Mediálna facka mainstreamu

Aj tak by sa dali nazvať výsledky renomovaného rebríčka Digital News Report od Reuters Institut, v spolupráci s University of Oxford. Tento rebríček pravidelne hodnotí postavenie, vplyv a objektivitu médiálnych domov v jednotlivých krajinách. Pre Slovensko priniesla najnovšia správa viacero šokujúcich, no z pohľadu človeka orientujúceho sa v prostredí očakávaných noviniek. Medzi televíznym a rádio spravodajstvom si jednotku na trhu získala TV JOJ, ktorá predbehla aj lídra minulých rokov TV Markíza. Za nimi nasleduje RTVS a TA3. zaujímavým faktom je tiež to, že úpadok sledovanosti televízneho spravodajstva v prospech onlinov nie je až tak radikálny, ako predpokladali mediálne predikcie z pred pár rokov. V súčasnosti je podiel onlinov a TV spravodajstva rovnaký. Až na treťom mieste sa nachádzajú sociálne siete. 

Najväčší rozruch však spôsobil rebríček dôveryhodnosti spoločnosti v mediálne značky (brand trust), v ktorom sa objavilo viacero prekvapení. Značkou, ktorej Slováci najviac veria, sa stala súkromná spravodajská televízia Ta3. V tomto prípade sa jasne preukazuje, ako chybné bolo rozhodnutie predchádzajúcich vední RTVS o nespustení verejnoprávneho spravodajského kanála na podobu ČT24. Informovanosť Slovákov tak prebral komerčný sektor. Až na druhom mieste je verejnoprávna RTVS. Tretie miesto obsadilo Rádio Expres v tesnom závese za TV JOJ. No najväčšie zemetrasenie v diskusiách spôsobilo piate miesto, ktoré obsadili hlavnespravy.sk. Tento spravodajsko-informačný portál má medzi mainstreamovými novinármi nálepku „konšpiračný“. Konšpiračný najmä preto, lebo si dovolí publikovať aj názory a fakty ktorým „pravé“ mediálne subjekty priestor nedávajú. Ale v systéme vlastnenia pravdy nastala niekde chyba. Konšpiračný web predbehol v dôveryhodnosti všetky zvyšné spravodajské portály ako aktuality.sktvnoviny.sk, sme.sk či bulvár. Najmladší mediálny subjekt dennikn.sk sa do rebríčka pre istotu ani nedostal. Môžeme len dúfať, že za tým nie je konšpiračný puč Reuters Institut a University of Oxford. Mainstreamové médiá by sa však miesto osočovania a spochybňovania tohto rebríčka mali skôr zamyslieť nad príčinami ich nevydarenej ignorácie niektorých názorov a obsadenie tohto priestoru novými spravodajskými značkami.

 

Nedávna história nám ukázala, že ak sa mediálny svet snaží podávať svoju pravdu a moralizovať spoločnosť skrivením skutočnej reality a obmedzovaním nevyhovujúcich názorov, výsledok je opačný. Aj výsledok tohto prieskumu potvrdil, že mainstream Slovákov podceňuje. Úspešný príbeh spravodajského portálu, ale aj mnohých iných, ktoré žnú úspech v posledných rokoch jasne dokazuje, že kritické myslenie Slovákov a vyhľadávanie skutočnej pravdy vlastným zmýšľaním, sa len tak vykoreniť nedá. Jedno je isté – ak tento trend vlastnej pravdy neprestane, môžeme sa o desať rokov dožiť toho, že označenie “konšpiračná značka” budú mať v očiach verejnosti všetky aktuálne mainstreamové médiá.

Táto stránka ukladá malé súbory (Cookies) na vašom zariadení. Tieto súbory cookie sa používajú na sledovanie počtu uživateľov našich webových stránok v súlade s Európskym nariadením o všeobecnom ochrane údajov. Ak sa rozhodnete odmietnuť akékoľvek budúce sledovanie, v prehliadači sa vytvorí súbor cookie, ktorý si túto voľbu zapamätá na jeden rok.

Prijať alebo Odmietnuť